Saturday, May 1, 2010

Rabun ke buta...??


Dulu masa muda2 dulu (skang nie x de la tua mana pun), selalu arr kuor malam ngan kawan2...biasa la kan, kalo da nama pun muda, x kan x kuor malam plak..Tapi aku percaya, ada lagi spesis yg baik budi pekerti yg dok je kat umah x kuor2...syg sgt ketiak mak tue, sampai mak sendiri pun da rimas (mcm mak aku kot)...Kalo aku balik kampung je, mesti da jadik rutin harian aku g minum minum (teh o ais je, bukan kaum kerabat ayor setan) ngan kengkawan... rutinnya, kul 10 mesti da gerak g Restoran mamak..dalam kul 12 ke, 1 pagi ke, balik arr umah..bergantung pada isu2 yg diborakkan....kalo panas, lama ar sikit...

Tipikal mak bapak, mesti arr x bape nak berkenan kalo anak dia asyik kuor je tiap2 malam...pas tu balik umah pagi2 buta plak....nanti apa plak kate jiran2...cait...yg jiran2 plak da x dak kain sendiri ke nak jaga? Tapi zaman skang nie, mak bapak ramai yg da open minded...arr, sila amek perhatian k, kalo jenis mak bapak yg tau anak2 dia lepak kat mana (mcm mak bapak aku yg tau aku lepak kat mana), x pe la...bagi yg x tau atau x amek tau, atau x nak tau, sila2 la amek tau....bukannya anak kucing, tapi anak sendiri kan..Mak aku nie plak lain mcm sikit, kalo pukoi sepuloh lebih (malam) aku dok kat umah lagi, mesti dia membebel...

'aii...jam rosak ke...da pukoi 10 lebey nie..x reti2 nak kuor ke...'

Lalu aku ngan muka sekupang, kuor la jugak walaupun x dak geng nak lepak mlm tue..hahha..sebelum kuor mak aku mesti kasik ayat standard dia..

'Hah...tue nak kuor ade ke duit nak bayor kat bapak angkat ang tue..?'

cait...sampei ati dia cakap mamak kat restoren tue bapak angkat aku...tapi aku amek gak arr dua hengget wat spare....mak aku cakap rezeki jgn ditolak, nanti tuhan tutup pintu rezeki, susah la plak kan...

ada la sekali tue aku g minum2 (halal toyyiban) ngan kawan2 kat area PJ...malam arr...siang tido..mcm burong antu...so, agak2 embun da start turun tue, kami pun nak gerak la balik....tabiat budak2 nie (termasuk la aku), x suka drive, termasuk la tuan punya keter tu sendiri..so, selalunya bila nak balik je, mesti berebut2 semua nak dok kat belakang ngan co-pilot seat...x nak drive punya pasai...so, satu malam tue kami berempat da nak gerak balik dan dlm empat org yg ada tue, 3 org daripadanya (termasuk aku) x teringat langsung nak berebut tempat duduk...sedor2 je, kawan aku yg sorang nie da raban teben berlari masuk ke tempat duduk belakang kancil putih kawan aku....kami pun terpaku..bukan sebab dia sampai dulu, tapi sebab tertanya-tanya dia masuk keter sape plak tue, kalo kunci keter ada kat aku dan aku x unlock pun pintu keter tue lagi...

Nak jadik citer, selang dua tiga buah keter dari kete sebenornya, ada sebijik lagi kancil putih yg sama ciri2 uniknya ngan kwn aku punya keter....maknanya dia da masuk salah keter la...ada plak awek dok sorang2 dlm keter tue, tapi kat kerusi co-pilot arr....adoyai..malu besor dowh...terpaksa la dia drive gak akhirnya sambil menahan tellingah dek kepanasan kena kutok ngan kami...

huh....

No comments:

Post a Comment