Thursday, May 6, 2010

Adoyai...letihnya carik barang baby....

Org x dak pengalaman mmg mcm nie la...baby first, biasa arr..Di saat aku tulih mende nie, wife aku bulih beranak anytime je...da 37 minggu lebih...tadi kami g beli breastpump..maybe benda terakhir kot yg kami beli b4 baby born..so, bila kami dok kenang2 balik perjalanan sepanjang pregnancy nie, letih plak rasanya..Mula2 dapat tau wife pregnant, x tau nak wat apa sgt...asyik baca artikel pasal pregnancy je...then, bila baby da start gerak2 baru teringat yg ada manusia rupanya kat dalam tue...raban teben memikiokan (memikirkan) apa bende yg nak kena beli....

Dlm ngah dok pikio apa bende yg nak kena beli, dan dan kakak aku anto msg kat FB pasal brg apa yg patut di beli..siap kasik list lagi...so start la perjalanan kami membeli barang2 baby...masa mula2 start beli barang, kami kurang cerdik sikit...pakei beli je brg ikut dlm list tue..x wat comparison dan x carik info langsung...membabi buta je beli barang...nak yang cantik2 je, tapi nak yg murah...cait...corrupt tul....tapi dlm byk2 brg baby, yg paling susah nak cari - stroller baby....kalo nak di ikutkan byk je stroller kat dlm pasaran..tapi yg berkenan dalam hati tue x dak..kriteria yg diberikan sgt tinggi...tapi setelah 3 negeri kami jelajah dan x ingat berapa banyak shopping complexes kami terjah, akhirnya kami beli gak stroller yg kami rasa berkenan..ceri manis je pun...ok la tue...

Sila abaikan bakul baju dan baldi kat belakang tue...

Beli baju baby pun best gak..rasa cam nak beli je semua baju yg comel2..tapi harganya pun comel gak arr....aku ingat lagi kawan aku penah cakap..'budak2 x leh pakei baju mahai2...mak dia je bulih'...corrupt tul...bila da beli segala jenih baju yg perlu, kami carik plak toiletries baby...yg nie x susah sgt....senang je..beli je yg 'Top to Toe'..abeh citer (seb bek ada dlm list)...kami beli disposable diapers (DD) utk new born...fuhh..bulih tahan gak arr regenya..ish..ish...tue pun kami x beli yg mahai2....x lupa jugak bantal & tilam baby..semuanya dua set sebab nak buh dlm baby cot satu set dan nak lepak2 kat lantai satu set...regenya...? huh...Baby cot kami x beli..seb bek ada kakak kat opis aku baik ati..dia kasik baby cot yg dia beli dulu kat aku...bila aku cek balik, regenya dlm dua tiga rat jugak arr...ish..ish..tenkiu Kak Ina...

x tau nak susun kat mana lagi...umah aku perabot pun x dak..haha...

Ok..skang aku nak citer part yang aku cakap 'kurang bijak' tadi...disebabkan kami nie semberono je beli barang..x terpikir langsung dlm kepala otak nie tentang kebarangkalian ada produk2 yg baik dari segi kos dan jugak kesihatan baby kat market....citernya aku ni tiap2 bulan beli majalah PA&MA...aku yg beli tau, bukan bini aku..dia baca je...huh...ciput tul...haha..so dlm majalah keluaran bulan Mei 2010, aku terbaca arr artikel pasai Cloth Diapers (CD)..maknanya lampin kain...dari hasil pembacaan aku tue, baru la aku tau yg rupa2nya disposable diapers (DD) atau pampers la erk, byk keburukannya...huh..mesti ramai yg x pueh ati ngan statement aku nie..haha...tapi, nasib angpa la...mcm kawan aku selalu cakap..'Ada aku kessaaahhh'....So, aku pun berdiskusi ngan bini aku..mula2 dia x konpiden gak..tapi lepas aku citer pasal penjimatan yg sgt byk dari segi kos..laju jerk dia setuju...dia mmg ciput (kedek) sikit tapi bagus la utk family....tq ayang...byk gak arr fulus melayang tuk beli CD tue..tapi xpe, one time cost je...kami beli kat lunatots semua CD tue.. aku mmg highly recommend arr CD nie kat semua org..especially yg baru nak dapat baby...x kira arr apa yg org nak kata...cakap kat depa, 'talk to the hand'...

Byk gak fulus abeh nie...x pe..xpe..demi baby...berkorban..berkorban...

Aku betoi2 bersyukur bila aku g lunatots (kat Cheras - HQ) tue...aku sempat jumpa ngan pengasasnya (Kak Sue)...so mcm2 dia citer...nak dijadikan citer, Kak Sue tue rupa2nya certified lactation councelor...so, disebabkan kami nie buta pasal breastfeeding dan mulut nie pulak x malu nak bertanya, bertapa la kami berjam jam kat situ dengor dia citer pasai BF....mcm2 ilmu kami dapat..terus rasa sgt yakin dan bersemangat nak BF baby sampai dua tahun..tq Kak Sue (sila lawat blog Kak Sue - Diyaluna)....

Medela Freestyle - Ful Set in d bag...

So, kami pun mulakan la pencarian lebih mendalam pasal BF...salah satu perkara
yg penting pasai BF nie semestinya breastpump...so, kami pun penat la mencari breastpump yg ada dlm pasaran..actually kami da beli pun breastpump ari tue..haha..ini pun kurang bijak gak..asyik ikut list je...kan da rugi..so, hasil kaji selidik dan diskusi kami laki bini..kami pun wat keputusan untuk beli Breastpump Medela Freestyle (aku beli dari Lactaequip - authorised dealer)....rasanya yg paling mahai kot kat dalam pasaran...aku bukannya apa, aku nak make sure bini aku selesa..dia da arr penat mengandung 9 bulan....apa salahnya kalo aku dapat kurangkan sikit beban dia...kan kan...huh...Buat husband2 di luor sana..x kira sekuat mana pun anda bekerja dan cari duit mahupun membantu kerja2 rumah, ketahuilah bahawa anda x kan dpt membalas jasa isteri anda yg membawa kandungan selama 9 bulan dan menyusukan anak anda...so, buat la yg terbaik...

Huh....

No comments:

Post a Comment