Sunday, May 2, 2010

Lebey dari hepi....


Lebey dari hepi...apa dia erk..?? kalo kita rasa lebih lagi dari rasa hepi, mcm mana kita nak describe perasaan tue...erm.......................................

yeah..maybe speechless...tapi kita tau yg kita hepi...just x tau nak cakap menggunakan mulut...mcm tue la perasaan aku pada Oct 10, 2009 lepas bila aku dapat tengok tanda positive kat alat pregnancy test bini aku...baby first, insya Allah...perasaan time tue lagi best dari apa2 perasaan gembira yg aku penah rasa sepanjang hidup aku..dan skang nie, bini aku 8 1/2 bulan...bila2 masa je nak deliver our first baby and he's a boy...pengalaman yg indah..?? yup, of course...pengalaman tu bertambah cantek sepanjang 8 1/2 bulan pregnancy period bini aku tue..mcm2 bende baru aku belajor...

Sape yg cakap kita sebagai suami nie byk tanggungjawab yg meletihkan...cuba tanya plak ibu yg mengandung..letih x...? agak2 kita sanggup ke nak ganti tempat depa...selalu tengok bini aku letih je...tiap2 malam tiga empat kali terjaga nak g toilet buang ayor kecik...sebabnya baby tue asyik menghimpit je pundi kencing si ibu..9 bulan si ibu x kan dapat cukup tidor...diselang seli ngan sesak nafas (sebab nak kena tambah additional 20% oxygen utk baby), sakit pinggang, krem kaki, muntah2, x de selera makan etc etc etc...kalo kita yg normal nie mesti da amek mc...tapi si ibu...........................

time nie la si suami kena amek alih apa2 keje umah yg patut...supaya mother-to-be tu dpt kasik tumpuan yg sepenuhnya utk baby kat dlm perut tue..da yg paling penting, supaya kita (si suami) x kasik can utk si isteri kuar ayat.....

'letihnya....da arr keje, nak kena masak lagi, kemas umah lagi, layan suami lagi..badan da arr x selesa'

x payah si isteri cakap cam nie pun, sepatutnya si suami da tau tanggungjawab yg ada...apa salahnya take over keje2 umah yg sebelum nie isteri yg buat....dulu sebelum kawen, masa2 bujang2 dulu bulih je seterika baju sendiri, basuh baju sendiri etc etc etc...ttiba2 pas kawen da x reti nak wat semua bende tue..dlm Islam x dak pun cakap si isteri yg kena wat semua tue....tapi disebabkan isteri kena patuh pada suami, so kena jugak la depa wat semua keje tue...so, stand up guys, and take over the responsibilities..bukannya susah pun...

Cuba kita tengok muka bini kita yg pregnant time dia ngah tido...huh..mesti sedey sebab nampak sgt yg depa x dpt tido ngan nyenyak...dgn dahi berkerut, mata terkedip2 sikit, tangan plak bulih bergerak sendir dok usap2 perut, kaki depa sejuk je (senang nak krem)...sedangkan kita, lena diulit intan...timbul rasa sedey dan terharu dek pengorbanan si isteri dan ibu...

teringat la plak kat mak aku...macam tue la jugak dia dulu...dan mungkin x jauh bezanya antara mak aku ngan mak angpa semua..semua ibu akan lalui proses yg sama...so, hargai la ibu-ibu anda..hormati la ibu anda...mcm tue la jugak ngan pengorbanan si bapa...tanya diri kita, terbalas ke semua budi2 yg da ditaburkan oleh mak bapak kita kat kita...ingatla, mcm mana kita layan mak bapak kita, mcm tue la jugak nanti layanan yg kita akan dapat dari anak2 kita nanti...so, bila anak2 bersikap di luar expectation kita, cuba ingat balik mcm mana diri kita dulu terhadap mak bapak kita....life is simple...org putih cakap 'wat u give u get back'

Huh....

No comments:

Post a Comment