Friday, May 21, 2010

D-Day....it is...(sambungan)


So, lebih kurang kul 1.25pm kami pun masuk labour room..................berdebar-debar rasanya....maybe da sama laju ngan heartbeat baby dlm kandungan tue yang aku denngor time wat CTG tadi...sebelum tue akak misi suh bini aku g toilet dulu..buang apa2 yg patut (akak misi da kasik ubat baik punya utk kasik keluar)..bukan apa, cuma nak elakkan benda lain selain baby yg keluar...so, kena la wat sessi perkumuhan dulu..baru masuk labour room...

“Puan baring kat atas katil yer”

“Kak, kalo saya nak g toilet lagi bulih x”

Cait, neves sgt ke..?? tapi akak misi x kasik..katanya, tue bukan tanda untuk sessi perkumuhan...actually tue tanda2 kontraksi (apsal org melayu suka amek perkataan org putih then di’melayukan’..??)..so, bini aku pun baring je la...akak misi cucuk kat tangan bini aku utk masuk wayar ayor (air) rasanyer..tapi bukan sebarangan ayor..ayor tue la yg akan mempercepatkan proses kontraksi dan bukaan...yang aku ingat, akak misi (lupa nak inform yg akak misi nie ayu orgnya..nyam..nyam..astaghfiruLLah) tue set kan kat nombor 4 (kira tahap dos yg dilepaskan la tue)..akak misi tue cakap nanti slowly bini aku akan rasa kontraksi tue dtg lebih kerap dan sakit (ikut dos yg dilepaskan)...

  

untuk mengurangkan rasa neves bini aku, aku pun bukak la balik citer2 lama zaman muda2 dulu...zaman2 bercinta dulu..zaman sama2 study kat library (aku mmg study k, bkn memain) saje je nak alihkan perhatian dia...nak kasik dia tenang sikit...bila terpandang jam, tengok da kul 1.40pm...

“sakit x ayang..??”

“Ermm..ada arr sikit-sikit..”

Aku penah dengor yg ada org sakit nak bersalin sampai 12 jam, kadang2 sehari pun ada (ye ke..??)...so, aku terpikir..kalo jadik cam tue, bila aku nak smayang zohor...baik aku smayang skang..kang kalo da sakit kang, x sampai ati plak nak tinggaikan dia..

“Abang g smayang jap erk..”

On d way keluar tue aku gitau akak misi yang aku nak g smayang..pas tue dia tanya bini aku x nak smayang ke..?? betoi gak..aku cakap of course la nak smayang..akak misi cakap nanti dia tolong bini aku smayang...lepas aku abeh smayang, aku masuk balik arr labour room...

“Ayang da smayang da..??”

“Lum lagik..tunggu abg ler..”

So, aku pun panggil akak misi...akak misi bawak bekas spray ayor (yg mcm org pakai nak seterika baju tue)..so, bini aku amek ayor smayang (part yg wajib je)..pakai telekung dan smayang...akak misi suh smayang asar sekali..Ooooo..bulih jama’ rupanya...sebabnya kita x tau bila si ibu akan bersalin..so, smayang la siap2...AlhamduliLLah..terasa lebih tenang..ditambah pulak ngan labour room tue yg sememangnya di pasang ngan alunan ayat2 suci Al-Quran...bertambah tenang rasanya...

Bini aku ngah smayang sebelum bersalin

Dos yang tadi di takuk 4 da di’up’kan ke takuk 8...selang beberapa minit, Dr. Noraini masuk ke labour room...

Nampak x no. 8 tue..??

“Sakit dah..??”

“Ermm....ada  arr sikit-sikit..”

“Ok..meh kita tengok bukaan dia yer....Owh..da 8cm..!! Tapi you x sakit lagik...??”

Alhamdulillah....syukur pada Allah doa kami dimakbulkan...doa yang kami selalu panjatkan setiap 5 waktu dan selang waktu yang ada...

“Ya Allah, kurangkan kesakitan mereka..Kau berikanlah mereka keselesaan dan ketenangan...jadikanlah ia pengalaman yg indah buat kami semua...aminnn..”

Disebabkan bukaan da 8cm dan belum lagi rasa sakit (sepatutnya da sakit, supaya senang nak meneran sebab dia dtg sekali ngan kontraksi), lebih kurang kul 2.15pm Dr Noraini pun terpaksa pecahkan air ketuban dan ‘up’kan lagi dos tadi dari 8 ke 16 (ada org yg sampai 32, yg nie kompom menjerit arr)..Bila air ketuban da pecah dan dos da naik, kontraksi yg tadi hanya rasa cam kena gigit semut da terasa seperti patukan ular tedung selar....Cuma belum sampai tahap mengelupur je...kalo ada tajuk lagu tawa dlm tangisan, yg nie plak sakit tanpa raungan...hanya teranan...

Masa nie la ayor (air) ketuban dipecahkan..

Ingat la wahai kaum adam yang bergelar suami lebih2 lagi yg bergelar bapa, pengorbanan seorang isteri dan seorang ibu x kan dapat kita balas...kesakitan saat nak bersalin tue mampu mengundang tangisan...x kira la se’rock kapak’ mana pun kita, dlm hati still ada taman...x kira segagah mana pun yg kita rasakan hanya kerana kita adalah lelaki, setinggi mana pun pangkat kita di opis, sebanyak mana pun medal pingat emas yg kita menang x kira di peringkat sekolah, daerah atau desa mahupun peringkat inter-floor di opis kita, atau se’terror’ mana pun kita men’drift’kan keta kita di trek2 lumba, ingatlah yang ketika di dalam labour room....we are nothing...almost useless...kita hanya bulih berkata.......................

“Sabar syg....sikit je lagi...”

“Sayang bulih buat.....da x lama dah...”

“Sayang tahan ok..sikit je tue...ok..ok..tarik nafas.....tahan...teraaannnnnnnnnn....lepas nafas.....”

Betul..itu je yg bulih kita lakukan...mungkin x banyak, tapi ada kesannya pada isteri kita...rasa lebih disayangi dan dihargai..yg penting, dia tau yg dia x keseorangan, ada yang menemani dan ada yang menyayangi..

Dalam waktu2 kritikal tue, ada masanya bini aku macam da nak give up..nak give up dek rasa x termampu nak menahan sakit..aku...?? apa yg aku bulih buat..?? kata-kata.....itu je yg dapat aku bantu...hanya dengan kata-kata..org lain aku x tau..tapi bagi aku, aku terasa sgt useless sbab x mampu nak buat lebih dari hanya kata-kata...actually bini aku rasa cam nak give up sebab dia da ngantok sangat..nak tidor katanya..kesan dari ubat tahan sakit (bukan epidural) yang konon2nya mampu mengurangkan hingga 50% kesakitan...cait...x dak effect pun..ngantuk je...so, utk make sure dia x tido dan terus bersemangat, terpaksa la aku update bini aku dengan keadaan dan kedudukan or posisi baby tue kat dia..

“Ok ayang, abg da nampak kepala baby da ayang..tarik nafas, tahan, teraannnnnnn...lepas nafas..”

“Ok ayang..u r great...u r a gud mom...kepala baby da keluar ayang..lagi sekali...tarik nafas, tahan, teraaaannnnnnn....lepas nafas...”

“Ok ayang...good job, bahu baby da lepas...alhamdulillah...”

Bila bahu baby da lepas, yang lain x susah sgt dah...erm..cam ne la aku bulih cakap org putih plak time tue...pelik betoi...

Andai air mata kita x jatuh pada waktu isteri kita menahan kesakitan..pasti berderai juga di saat lahirnya zuriat kita di muka bumi Allah ini....andai kita pernah mejadi bilal di sekolah berasrama penuh mahupun di surau kampong kita, pastinya melaungkan azan dan iqamat adalah lumrah biasa dlm rutin harian..tapi...di saat kita di perlukan utk mengazankan zuriat kita nanti, di saat itu terketar-ketar la bibir kita...tiada lagi alunan2 merdu mahupun pitching yg lantang...hanya bisikan yg mampu dilafazkan...berselang seli dengan titisan air mata....

3.27pm..Muhammad Zahid dilahirkan...

Di saat bini aku dapat menatap dan mendakap buat pertama kalinya anak yang dikandungnya selama 38 minggu 3 hari, hilang segala rasa sakit..x ada lagi raungan atau rintihan...yang tinggal hanya kegembiraan....

Baby pun dibersihkan dan diletakkan di tempat yg sepatutnya..yang bini aku plak............................tido.................letih sgt la tue....tengok muka pun bulih tau...tiba2 hati aku teringat kat mak aku...mcm nie la kot mak aku rasa time nak lahirkan aku dulu...kompom............x kan terbalasnya jasa dan pengorbanan seorang mak terhadap anaknya...

15 Mei 2010, 3.27pm, lahirnya Muhammad Zahid Bin Mohd Zaidilharis dengan berat 3.38kg...Alhamdulillah...............

 
Terngiang-ngiang suara bini aku bertanya "Zahid mana bang..??" walaupun dlm keadaan mamai...suara dia cukup sayu dan syahdu...kasih ibu...

Huh....!!

No comments:

Post a Comment