Monday, May 10, 2010

Panduan Penyusuan - Bakal2 bapak org sila baca yer..jgn nak harap bini je..

Semangat plak aku nak menulih skang nie...last sekali aku rajin menulih, rasanya time bercinta dulu...yeah rite...time tue aku buta IT...x de maknanya nak guna internet ke apa ke...tulih gak senang...tul x ayg...anyway, aku rasa cam nak berkongsi sedikit sebanyak ilmu yg aku dapat pasal susu ibu dan jugak breastfeeding (BF)...ok, tujuan sebeno bukannya nak brkongsi sgt pun...tapi nak tulih sebab takut terlupa...so, kalo da tulih nie senang sikit nak ingat..dan kalo lupa pun, senang nak cek balik...aku x sure sama ada aku terpaksa buat byk entri ke x utk topic nie..sebabnya mata nie mcm da ada gam je...anyway, i'll try my best...untuk kaum adam kat luor tue, x kira baik yg dah kawen ataupun belum, yg da ada anak ataupun belum, sila la baca entri ini untuk pengetahuan bersama...perlu di ingatkan kat sini yg apa yg akan aku post nie bukan dtg dari aku sbb aku x dak pengalaman lagik..bende nie dtg dari short courses (berkenaan penyusuan ibu la) yg aku penah pergi, dari laman2 sesawang yg bulih dipercayai dan jugak dari pengalaman org2 yg da ada pengalaman...ingat, 'just because u succeed or failed in doing sumthing, doesn't mean that others are wrong...so, dengan minda terbuka dan positif, sila baca....


Disebabkan entri nie aku tujukan kepada org laki, so aku ada satu soklan nak tanya kat father-to-be (anak sulung k, bukan yg da ada anak 2, 3 etc etc) kat luor tue...by the time angpa dapat tau yg bini angpa pregnant, apa bende yg angpa pikirkan (selain dari hepi...x kan stress plak.....kalo stress x dapek arr den nak nolong)...dlm byk2 bende yg angpa pikir mesti angpa terpikirkan "Apa barang yg nak kena beli erk?"...aku pun mcm tue gak dulu...tapi dun wuri, along d way nanti angpa akan tau apa bende yg angpa nak kena beli....antara brg2 wajib yg kita dok pikir mesti, baju kaler apa?? biru ke pink..nak senang beli je kuning...stroller yg mcm mana...?? car seat plak bape hengget regenya...?? ermmm bantai n tilam baby lagi...x lupa jugak baby cot...pampers yang mana ok erk....??? susu plak yg mana..??? mcm2 aku tengok iklan kat tv....itu bab barang baby..kalo bab bersalin plak...nak bersalin kat mana...bos aku cover ke kalo deliver kat private...kalo kat spital kerajaan kat mana yg ok sikit erk...private mesti best, tapi bape plak kosnya..mampu ke aku...?? erm..pantang nanti kompom umah mak mentua..adoyai...

ok, itu antara bende2 yg dok main2 kat dlm pale otak kita (at least kat dlm pale otak aku)...x de apa yg salahnya tentang tue...beli la apa yg nak dibeli..tapi aku ada satu nasihat..kalo nak senang, mintak je list barang yg nak kena beli dari kakak kita ke, mak kita ke or sape2 yg ada pengalaman...mcm aku Alhamdulillah la, kakak aku da tolong wat kan list yg agak detail....so aku pun polo je la list tue...ok, da lari dari tajuk plak...kita nak citer pasal penyusuan ibu sebenornya, nie da citer pasal apa plak nie...anyway, my point is, dlm kita susah2 put so much efforts in making up d list-to-buy-things-for-the-baby, kita juga sebenornya need (aku pakei perkataan 'need' rather than perkataan 'have') to put the same amount of effort in seeking for knowledge in the area of parenting....in the quest of knowledge (tentang parenting), you'll reach at the point where it tells you that breastfeeding (BF) your babies for the first  6 months is compulsory (wajib / mandatory)...should you not believe in me, kindly seek confirmation from ustaz and ustazah or from lactation councellor yg beragama Islam....Even kat dalam Al-Quran pun ada menyuruh kita BF baby kita selama dua tahun....


Dan untuk kita kongsi bersama, ada sirah yang menceritakan....datangnya seorang wanita ke hadapan Baginda Rasullullah SAW dan membuat pengakuan bahawa beliau telah berzina hingga melahirkan seorang anak lalu meminta Baginda SAW menjatuhkan hukuman terhadap dirinya....Rasullullah SAW kemudiannya mengarahkan wanita itu pulang dan menyusukan anaknya sehingga anaknya berumur dua (2) tahun dan kembali ke Rasullulah SAW untuk menerima hukuman....dari peristiwa ini, dapat kita simpulkan bahwa, susu ibu itu adalah hak yang telah ditetapkan kepada seseorang anak...so, tanya la diri kita andai kata kita x berjaya menyusukan anak kita (utk 6 bulan yg pertama adalah wajib), apakah kita dah pun meletakkan effort  dan usaha yang cukup untuk menyusukan anak kita...tepuk dada, lu pikir la sendiri...

What I'm trying to convey is, please seek as many knowledge as you can in BF matter....dapatkan ilmu sebanyak yg mungkin tentang BF..kalo kita ikhlas  nak cari ilmu, insya Allah kita akan rasa excited dan seronok sepanjang perjalanan kita mengumpul ilmu BF nie nanti....Ala, rilek la bro...bini kita da dipertanggungjawabkan untuk mengandungkan anak kita..so apa salahnya kita take over part mencari ilmu and then kongsi ngan bini kita....tanggungjawab bini kita da cukup berat da, elok la kita kurangkan sikit beban dia dengan carikan ilmu utk dia (untuk kita jugak sebenornya)....so, macam aku, aku da pergi berjumpa ngan beberapa kaunselor laktasi (BF councellor la tue) dan depa dan terangkan mcm2 bende kat aku dan bini aku..dan aku pun da tanya macam2 soklan kat depa....selain dari tue aku surf gak laman2 web yang bulih dipercayai macam diyaluna and susuibu.com....


so kat sini aku cuba simpulkan la apa yg aku belajor....kita semua tengah belajo k...so elok le kita belajo sesama...Waktu aku ngan bini aku jumpa Kak Sue (certified lactation councellor - pengasas Lunatots) kat kedai dia kat Cheras ari tue, kami dapat belajor byk benda ngan Kak Sue..tapi aku nak ringkaskan je kat sini supaya x konpius...Basically Kak Sue ajar kami apa yang kami kena buat at three different period of time - waktu baru bersalin, pantang dan ibu bekerja...



Waktu Baru Bersalin (Deliver)

Ada beberapa perkara yang bakal ibu bapa bulih buat sebelum proses bersalin lagi iaitu waktu wife masih lagi pregnant...apa yg aku buat adalah, aku siapkan sekeping surat (formal letter k) yang aku tujukan ke Dr Noraini (Az-Zahrah Islamic Medical Centre)..Dr Noraini la yang wat check-up untuk bini aku...dalam surat tue aku request 3 bende....

1) To have the baby within the first 30 minutes after delivered. Ikut jugak la..kalo da bini tue kena ceaser, x kan nak 30 minit gak..maybe lebih sikit..tapi x pe la...tulih je 30 minit, x salah pun...ok..tujuan nya senang je...kita nak baby kita tue rapat ngan ibu dia as soon as possible...apa yang kita bulih buat ialah, mintak baby tue diletakkan atas dada si ibu..make sure ada skin-to-skin contact between baby ngan ibunya...kita nak make sure yang baby tue kenal ibu dia dan tau bau badan ibu dia...suara ibu x pe, insya Allah baby mmg da kenal dari dlm perut lagi..nanti aku explain lebih lanjut...

2) Rooming-in with the baby. Maknanya kita mintak baby tue duduk sebilik ngan kita..kita x nak baby tue diletakkan kat nurseri..tujuan nya supaya kita bulih monitor keadaan baby kita..senang kita nak BF dia every two (2) hours ataupun setiap kali dia terjaga..jgn tunggu baby menangis k..kalo baby da nangis, agak terlewat untuk BF..dan x semestinya dia nangis tue maknanya dia nak susu..nanti aku explain lagi..

3) Strictly no Formula Milk (FM). Basically kita inform kat pihak spital yg kita nak exclusively BF baby kita..so, nanti dia akan letak papan tanda kat baby cot baby kita tue strictly no FM, BF only...sebabnya kita nak BF baby tue la...

Erm..aku rasa panjang sgt da entri nie...so aku akan wat beberapa bahagian la erk...so, aku akan cuba abehkan part waktu baru bersalin ni dulu....adoyai, sakit pinggang plak...da tua sangat ke aku nie...tue la, org suh bersukan x ndak..huh...erm..jap, akku nak g amek ayor peel fresh & kit kat jap..

-----------------------------------------------------------------------------------------

Ok, kita sambung balik...cam ni ye bakal2 bapak semua...bila kita da request semua bende2 tue, bukan la bermaksud pihak spital akan ikut, sebab depa akan lupa (manusia biasa arr)...kan ramai org nak bersalin..mana dia nak ingat semua request..so, kita sebagai suamai yg still cool dan waras time tue walaupun bini kita dok genggam and cakor cakor tangan kita (dia ngah sakit la tue), kita kena la ingatkan pihak spital pasal request2 kita tu..nanti akak Misi tue akan kata"Ooooo......ye ke...ok.."

To cut the story short, alhamdulillah...da selamat bersalin...x kira la bersalin normal atau ceaser..andai kata si ibu masih lagi bertenaga dan larat nak meneruskan perjuangan, bulih la kiranya si ibu tadi request babynya untuk diletakkan kat dada si ibu...arr...jgn lupa skin-to-skin contact..bukan between ibu ngan ayahnya ye (kang bende lain plak)...tapi between baby ngan ibunya..Besarnya kuasa Allah..actually, new born baby tau untuk mencari breast ibunya..si ibu hanya perlu letak baby di dada dan gesel2kan puting (control mental k, jgn terbayang bende yg bukan2) si ibu tadi dengan bibir baby..kita nak rangsangkan baby untuk response..bila baby da response (baby akan mengangakan mulut dia) bawak baby ke arah puting si ibu (kalo ibu x larat nak buat, bapanya tolong la erk, jgn sibuk nak tangkap gambo je)latch yang betul perlu ada...yang mana berikan lebih kawasan gelap di sekeliling puting tu kepada baby..insya Allah baby akan mula menyonyot...kalo baby x menyonyot, jgn runsing2, tenang je, dan cuba lagi...


okey, skang nie aku nak kasik point yg kritikal untuk bakal bapak dan bakal mak kena tau..for first time mommy, susu anda akan mula dihasilkan selepas baby da selamat dilahirkan, jadi jgn risau kalo susu x keluar untuk diberikan pada baby...kita kena tau yg actually perut new born baby hanya sebesar kacang...walaupun setitik dua je susu yang keluar, actually susu tue da cukup untuk baby (berbanding ngan kasik FM sebotol)..ingat, susu awal ibu mempunyai kolustrum yg tinggi..elok sgt untuk imunisasi baby...setiap kali baby BF...usus baby akan diselaputi ngan salutan perlindungan (susah nak dapat nie)..tapi, once kita kasik FM or air suam (yg ni lagi la teruk, org2 tua selalu suh kasik air suam), salutan perlidungan tue akan wash away sekali ngan FM or air suam tue...bakal bapak & bakal ibu pun kena tau gak yang actually, bukannya setiap kali new born baby tue menangis dia nak susu..selama sembilan (9) bulan baby dok dlm perut..selamat je dia rasa..gelap je..makan pun bersuap...x de nak pikir dan takut apa2..so, bila baby tue da kuar ke dunia baru, baby tue perlukan masa untuk settle down...untuk rasa tenang balik...Sama la mcm kita kalo kita baru first time sampei kat negara asing..kan x berapa nak selesa...mcm tue la jugak ngan baby..so, apa yg kita bulih buat ialah, layan baby tue...mula2 try BF la kan..kalo baby x nak, cuba usap2 dia, dukung dia or even try kasik dia hisap jarik kita (make sure bersih k)..peringatan...!!! jgn sesekali kasik puting artificial kat baby tue..takut nanti dia x nak puting ibu dia...

Ok..aku nak sambung sikit lagi..waktu mula2 kita nak latch kan baby ngan puting ibu, tujuan nya hanya satu..bukan untuk BF or kasik susu kat baby tue..betul, kalo susu da keluar time tue, its gud for the baby la..tapi kalo susu x keluar jgn la pulak si maknya stress sampai sedey, menangeh, meraung..lagi la x membantu kalo si ibu ngah runsing...ok..tujuan utama adalah untuk meng"STIMULATE' breast ibu tue...sebab apa..?? sebabnya susu ibu nie terhasil based on "Supply by Demand"...ingat x tadik aku cakap, susu ibu mula terhasil once baby da dilahirkan...so, dengan adanya stimulasi dari baby, penghasilan susu akan lebih produktif...so, teruskan kasik baby tue latch ngan puting ibu every two hours (kalo baby tido pun kejutkan je) or setiap kali dia terjaga (jgn tunggu baby menangeh)...bagi ibu yang da berjaya produce susu, tahniah..tapi jgn lupa kosongkan breast anda setiap kali penyusuan dilakukan..maknanya, kasik baby minum sampai abeh...kalo da abeh sebelah, offer yg lagik sebelah...kalo dia x nak, next session kasik yang sebelah dia x nak tadi tue..sebab ibu kena kosongkan breast setiap sesi penyusuan...

Kita bulih pakei teori yg mcm nie k...Semua org tau flush toilet kan...kalo kita flush air sikit je, nanti dia akan re-fill sikit je la..kalo kita flush semua, nanti dia akan re-fill semua la..macam tue jugak ngan breast..kalo kita bawak keluar sikit je, nanti dia akan re-fill sikit je..tapi kalo kita sentiasa kosongkan breast tue setiap sesi penyusuan, maka nanti byk arr dia re-fill..yang bezanya breast ngan flush toilet nie adalah keupayaan memori breast manusia (actually otak manusia la, bukannya breast)..otak akan hantor signal suh re-fill ikut purata /average yang si ibu selalu kosongkan...kalo si ibu x selalu kosongkan breast dia, nanti otak akan hanto signal suh re-fill sikit je la walaupun time tu actually breast ngah betoi2 kosong sepenuhnya..lagi satu, si ibu x semestinya nak kena tunggu time penyusuan baby baru nak kosongkan breast tu, kalo rasa breast tue da bengkak dan berat, kosongkan cepat2 (ada byk breastpump kat market tapi bini aku pakei jenama Medela)..nanti kena penyakit lain plak..

Ok nie baru part yang pertama...nanti aku sambung part yg kedua...sabor erk....ngantuknye..tido la...

Huh....

No comments:

Post a Comment