Tuesday, May 18, 2010

D-Day....?? Beranak..




Ari nie ada check-up lagik kat Az-Zahrah...mcm biasa, kami gerak kul 7.30 pagi, walaupun spital bukak kul 9 pagi..fisrt come fisrt serve...so, terpaksa la berkhemah kat spital tue awai2...sebelum gerak pagi tadi, aku sempat bergurau senda ngan bini aku..

"Assalamua'laikum Zahid..Zahid nak jumpa abah erk ari nie..??"


"Amacam ayang..da ready nak beranak ari nie...??"

Bini aku mencebik muka...

"x pe ayg..ayg dun wuri..ayg kan fit..kompom senangnya nak deliver jap lagi"

Aku saje je memain ngan bini aku..ye la, kami x tau bila nak bersalinnya pun...kalo di ikutkan, baby da 38 weeks 4 days...so da matang da..bila2 je da bulih  bersalin...aku nak instill kat dlm kepala otak kami supaya setiasa prepare in case deliver ari nie...

"Puan Shahrinaz Toha...!!!!"

Panggil akak misi tanda yg giliran kami da tiba..elok la, da nak naik keras pungkoq aku nie duduk kat bucu kerusi dek kerana seat x cukup...Dr. Noraini sambut kami ngan senyuman dia yang tenang..cuba bayangkan kalo Dr yg rawat kita tue muka bengis je..pergh...mau overdue dibuatnya...So, Dr. Noraini pun what check-up mcm biasa...dia cek apa yg patut la...berat baby da nak dekat 3.2kg..uit..besar gak tue...

"Ada rasa2 contraction x..?"

"Ada sekali je Dr.."

"Ermm...rasa tegang2 kat perut ada x..?? meaning baby tue dok mengeras.."

"Arr....x tau arr Dr.."

Dr. tue ngan muka blur suh bini aku g wat CTG (cek jantung baby) test...aku tengok mesinnya simple je, tapi aku bulih dengor bunyik jantung baby...laju dowh..lagi laju dari degupan jantung kita...dan bende tue adalah normal...pas tu ada graph2..graph tue menunjukan tahap keaktifan contraction yang dialami...terkejut la akak misi tue tengok bini aku nya graph..leh kata setiap 5 minit or 10 minit ada contraction...bila Dr. Noraini tau  je, apa lagi...

"You baring kat situ (seraya menunjukkan katil kat tepi pintu)...I nak tengok bukaan you"

"Dr nak buat apa nie...!!"

Selamba je bini aku tanya...Agaknya Dr tu da maleh nak layan pe'el bini aku yg banyak tanya nie, Dr tu pun wat keje dia tanpa menjawab soklan bini aku tadi..Bila Dr da cek, rupa2 nya bukaan da 5-6 cm...!!! da x lama arr tue...Dr cakap dlm 3 jam lagi beranak arr...So, dari rutin check up yg biasa, x pasal2 kena masuk ward plak...

Lebih kurang kul 1.25pm, kami pun masuk la labour room.......................................................

Huh....!!

No comments:

Post a Comment