Friday, November 12, 2010

x dak kesedaran sivik punya olang.....

Ada beberapa jenis golongan manusia yang buat aku hangin satu badan.......Ok...first of all, aku nie agak cool orangnya (ceh..gila punya olang, puji dili sendili)...maknanya, dalam apa2 jenis kondisi pun, insya Allah aku bulih lek lek je....TAPI.................ada beberapa kondisi yang kompom akan buat akunye blood pressure naik mencanak....badan rasa berangin-angin je..tangan serta kaki terasa ringan...orang lain aku nampak kecik je...huh..golongan2 macam nie mmg x leh kasik can...golongan2 golongan tersebut adalah;


1) Orang2 yang naik eskalator tapi dia ingat eskalator tue bapak dia yang punya..pala hotak sungguh..len kali kalo nak nek eskalator, tapi nak berdiri je, atau berlenggang je, atau bersembang-sembang nak tackle ngan awek kat sebelah (mcm la bulih dapat), atau nak bermanja ngan awek sendiri sambil belai2 rambut, ANGPA BERDIRI LA KAT BELAH KIRI NGOK.......!!! macam baru keluar dari hutan..tak reti adab nek eskalator...bukan nak makan je ada adab..nak nek eskalator pun kena beradab beb...yang signboard "Sila Berdiri Di Sebelah Kiri Untuk Beri Laluan" plak ada kat hujung eskalator...apa kejadahnya...


2) Orang2 yang bulih dikategorikan sebagai BODOH, BANGANG NAK MAMPOS TAPI KECIK2 DULU X NAK MAMPOS DA BESOR MENYUSAHKAN ORANG..org2 tersebut adalah, bila pagi2 or petang2 or malam2, semua orang dok sikit punya cantek berator tunggu tren (Putra, STAR etc), yang golongan ni rilek je tiba2 datang terus berator depan pintu...bila kita jeling kat dia, rilek je dia bulih senyum balik kat kita...bengong punya olang...rasa nak tapak2 je muka org cam nie...bukannya x leh nampak org tengah berator elok2 macam Ramlee, Sudin & Ajis berator tunggu turn nak berak....huh...


3) Kategori yang seterusnya adalah orang2 yang memandu keter macam bawak pasola, tapi dok lorong paling kanan konon2 mcm bawak Ferrari...orang mcm nie mmg pantang betoi kalo aku jumpa..ringan je jari aku nie...Kalo da tau bawak keter tu lembab nak mampos, dok la lorong paling kiri...x dak sapa nak marah kalo dok lorong paling kiri..nie dak..pi dok lorong paling kanan...huh..naik tekanan darah aku...Yang bawak moto pun sama...da tau nek moto tu slow, dok la tepi jalan or dalam lorong motosikal yg disediakan..x payah la nak belagak dok dalam lorong keter..huh..aku dulu pun bawak moto gak...toksah nak berlagak ler...


4) Yang nie plak kategori beli kenderaan tapi kena tipu idup2 ngan salesman keter mahupun motor...huhu...ada ke patut beli keter/motor rege ribu ribu tapi  lampu signal pun x dak...free je kena tipu ngan salesmen tue..kompom lampu signal da kena cabut dan da kena juai kat kedai sparepart..huhu...takpun maybe depa nie beli keter package without signal lamp...huh..kalo ada lampu signal x kan la depa x reti plak nak guna..bukannya susah pun..x pakei tenaga sgt pun nak on-kan lampu signal..adoyai...awat la bodoh sgt....aku selalu kena  kat simpang2 kampung mahupun jalan besor...keter da la banyak...tapi disebabkan ada golongan2 mangkok ayun yg x reti pakei lampu signal, bertambah-tambah lamanya aku kena tungu...demit....


5) yang ni plak satu lagi golongan yg aku x pueh ati..geram je aku ngan org yg macam nie...selaku masyarakat prihatin dan atas semangat satu Malaysia, kita kena la hormat golongan2 yang perlu penghormatan seperti ibu mengandung, warga emas, OKU dan jugak mak bapak budak yg pegang budak...nie kiter citer dalam tren la k...so, atas Semanagat Satu Malaysia kompom la kita offer tempat duduk kat golongan2 yg disebut tadi....yg aku x pueh ati tue apabila golongan2 nie jugak la yg bagi aku BODOH SOMBONG sebab x sudi terima offer kita..org da kasik duduk tu, duduk je la...nie idak, dia suh kita dok balik...nie la adab memberi dan menerima...x sekolah punya olang..fine..kita pun dok la balik..pas tu, bila tren tu amek penumpang lain kat stesen lain, depa dok jeling2 la kat aku..mesti dlm pala otak depa dok cakap "Siot betoi la mamat nie..bukan nak kasik seat kat mak cik tue"...huh..demit....


6) Golongan yang ni plak adalah golongan yang x peka dengan keadaan sekeliling....golongan yang selfish nak mampos...huh...golongan yang dalam tren depa bulih dok bersandor kat tiang tengah2 tren tue..tiang tu untuk orang pegang supaya x tergolek kalo jadik tren tu kona ke, brek emergency ke...tapi kalo golongan ni da bersandor kat tiang tue, cam mana orang nak pegang ngok...huh...selfish tul....
Jadi, diseru pada rakan2 serta sanak saudara mahupun masyarakat di luor agar peka dengan perkara2 yg disebut diatas..semoga kita tak tergolong dlm golongan2 yang macam nie....kalo kita buat perangai cam nie, jgn marah or nak melenting la kalo kena maki, or ada orang tunjuk f*ck kat ang...x pun kalo tiba2 je kena lempang tue, cek la balik kot2 kita tergolong dlm golongan yg disebut di atas...


Huh...!!

No comments:

Post a Comment