Sunday, September 8, 2013

New chapter....pump balik...!!!

New chapter....yeah....!!! Alhamdulillah....bini aku da selamat bersalin ari jumaat lepas 6/9/13 bersamaan 30 syawal 1434...ni anak yg kedua..yg 1st...  baby boy dan yg ni plak baby girl..tq Allah...anyway, bab2 bersalin tu aku citer kendian..ni nak citer pasal penyusuan ibu....

Bersalin jumaat lepas pukul 1.51pm...so ari ni bersamaan 9/9/13 bini aku pun start la mengepam..fyi, first day, seken day & third day bini aku x ngepam sbb baby asyik nyonyot je...huhu...so pagi tadi pukul 9.25 bini aku abeh ngepam utk kali yg pertama buat baby kami yg kedua...

Patutnya satu sessi ngepam adalah selama 20 minit..tp td bini aku ngepam 15 minit je sbb sakit puting dia...merekah..its ok..slow2..yg penting breast tu kena sentiasa dikosongkan...

Medela freestyle....mahai sikit..tapi sgt memudahkan ibu2 utk mengepam..

Hasil pengepaman yg pertama...dpt 2oz je..alhamdulillah..insya Allah nnt bertambah la tu..

Transfer susu yg dipam td ke botol lain atau bekas lain utk tujuan stocking...

Pas tu labelkan...senang nak wat FIFO (first in first out)..yang mana masuk dlm peti ais dulu, yg itu la kita akan guna dulu...

Last sekali buh dalam peti ais bahagian sejuk beku....bape lama bulih simpan dalam peti ais bergantung pada jenih peti ais...

Kami buh susu yg dah dipam tadi kat dalam ni...ni deep freezer..peti ais ikan tuu..haha..so, selamat la susu ibu tu kat dlm ni selama 6 bulan...

Huh...!!!

No comments:

Post a Comment