Monday, July 30, 2012

Inventory....Kami punya style..



Hah...kat atas tu gambo stock susu ibu untuk zahid waktu zahid kecik dulu...inaz cakap dia rindu saat saat mengepam..huhu...walaupun letih n leceh, tapi inaz suka..bagus la tu... susu susu ibu tu kami simpan dalam deep freezer...actually nak simpan dalam freezer peti ais biasa pun bulih..tapi awal sikit la expiry datenya (sila rujuk entry sblm ni)...lagi satu sebab, sah sah la x muat nak buh dlm peti ais biasa..huhu..




Nak buat stock susu ni x bulih pakei hentam taruk je...kena buh date & time beb...kena pakei sistem FIFO...first in first out..sebab tu kena susun elok2..kalo x susun elok2 alamatnya jenuh la nk bawak kuor nnt...so, housekeeping mmg kena buat tiap2 minggu...tp kalo maleh sgt, at least dua minggu sekali la...



Mula2 dulu x terpikio pun nk beli deep freezer ni..tp disebbkn kesungguhan Inaz
, peti ais biasa tu udah x muat...so terpaksa la beli...alhamdulilah...its a good thing, bukannya mmbazir..kami beli yg paling kecik yg kam jumpa kat area Nilai..masa tu kami tak terpikir pun yg deep freezer pun akb penuh gak..haha...nyaris2 gak la nk juai deep freezer tu dan beli yg besor lg sbb da bulih nk tampung..huhu..seb bek Zahid tiba2 minum byk plak..so, just nice je la...




Aku ingat lg yg bulih dikatakn tiap2 weken aku buat housekeeping...ok la, bukan tiap2 weken..maybe dua minggu sekali..FIFO punya pasal, terpaksa la aku bawak kuor yg dlm2 dan bawah2 dulu..huh...leceh gak la..tp pengalaman yg menarik...yeah.. .



Macam aku ckp td la...stock ni nk kena susun cecantik..kalo x jenuh la..haha..aku pun mula2 mmg tersangat la canteknya aku susun..mcm dlm gambo atasn ni la..huhu...tapi bila da byk sgt stock (alhamdulillah), x dapek dah den nk susun cecantik...haha....aku campakkan aje (bkn campak betoi2 yer)...




To my luvly wife inaz....u r d best.. ..nnt kalo ada rezeki lg, kita make sure kia teruskn amalan ni yer....yosh...!!!




Huh....!!!!

No comments:

Post a Comment