Monday, January 17, 2011

Cik Ti.....

Gila arr..lama gila x update..x pe...tersangat bz dengan rutin harian..sampai x bulih nak selitkan blog dalam rutin harian mahupun mingguan...huh....tapi ari ni aku nak jugak update...pasai Cik Ti...makhluk perosak....tapi makhluk Tuhan gak...kalo x silap aku la, sejak seminggu yang lepas ada sekor tikuih sesat kat dalam umah aku...aku x nampak pun sumber makanan untuk tikuih tu makan kat dalam umah aku...sebab aku pun kadang2 x cukup makan..nak masuk umah baru la katakan...

Tikuih curut...sekor je...abeh busuk umah aku..especially dapor ngan bilik ke 4 aka stor...mesti dia jadikan tempat tu sebagai tempat beradu...dem...aku da beli perangkap tikus yg biasa tu..ala yang segiempat macam kotak tu..tapi x jalan jugak...masalah nya umpan dimakannya...agak bijak tikuih nie...then aku try beli gam tikuih...huh...x sempat pakei pun...x nak pakei pun..baunya Masya Allah...busuk ya amat....lagi busuk dari bau kencing tikuih tu..baik aku bela je tikuih tu dari pakei gam nie...then aku nak beli spray penghalau tikuih mcm yg mak aku pakei kat Ipoh...tapi mak aku x kasik..katanya x de paedah pakei spray tue..x jalan jugak..then aku nak beli penyepit tikuih tu...x sempat nak beli aku ternampak gam tikus macam yg mak aku pakei kat Ipoh...gam ni x dak bau punya...

rupanya macam gam yang tangkap lalat or cicak tue...tapi yg ni besor sikit..gam dia pun kuat...aku buh dua hari x dak hasil...semalam aku balik keja, bila aku bukak je pintu umah, tu dia bau punya la busuk...kompom tikuih tu da kena tangkap..cek kat gam tu x dak pun..tapi penuh ngan kencing ngan najis dia..maknanya dia da kena la tadi...mesti mengelupor nak lepaskan diri...Pagi tadi aku dikejutkan pada pukoi 4 pagi....

'Bang..tue..tue...tikuih tue...'

Bini aku kejutkan masa dia ngah menyusukan Zahid...Aku nengok tikuih tu rilek je jalan2 makan angin kat ruang tamu sambil kesat2 gesel2 badan dia kat dinding...nak kena ni...dalam kegelapan malam yang kedinginan di selang seli ngan bunyi deruan angin yang agak kencang, berlari lari anak aku pergi dapor amek gam tikuih tue...aku pun mengendap macam Awie ngah ngendap Hantu Kak Limah belakang tikuih tue...tiba2 tikuih tu menoleh kebelakang, dia terkejut dan aku lagi la terkejut seraya aku melompat tanpa sempat tikuih tu nak buat apa2 dan aku terus ZZaaaapppp....!!!! lekatkan gam tue kat dia...kukuh melekat atas tile lantai umah aku...mencicit-cicit bunyik tikuih tue...anak aku plak terpinga pinga sambil menyusu...mungkin tertanya tanya, amenda la bapak aku buat malam2 buta nie...buang tebiat ke apa lompat2 pagi2 buta nie...

Yesss...!! da dapat tikuih tue...alhamdulillah....then aku sodok tikuih tu sekali ngan gam masuk ke dalam penyodok sampah yang kompom aku buang terus lepas tue...nak buat macam mana ngan tikuih nie...?? plan memang da ada dalam kepala ni...macam2 plan jahat ada dari potong kaki dia pas tu campak dalam baldi kasik lemas..ataupun masuk kat dalam kuali pasang api kasik dia mengelupor then record pos kat You Tube mcm membe aku buat.....huh...tapi x sampai ati la plak...so aku pilih cara yang paling berperikemanusiaan sekali...aku lekatkan tikuih tu atas jalan raya then aku start keter pukoi 4 pagi tue terus.............................................hmmmm....sila guna imaginasi sendiri yer...yang pasti, tikuih tu terus mati la....Alhamdulillah...

sebab tikuih sekor, huru hara umah aku.....x pasai2 aku kena mengemop lantei umah pukui 4 pagi..nak hilangkan kencing ngan bulu2 tikuih yg melekat kat lantei umah tue....adoyai...

Huh....

No comments:

Post a Comment