Saturday, August 14, 2010

Puasa, BF dan Kerja...!!!

TQ pada Kak Su (Lunatots) atas info yang bakal di bentangkan..


First of all, semua org kena tau yang berpuasa TIDAK akan mengurangkan volume of milk supply sebab kalo bukan bulan puasa pun susu tetap berkurang. Yang bagusnya, komposisi susu ibu akan diadjust ikut nutrien dan makanan yang ibu ambil masa berpuasa. Dan masa puasa jugak, secara automatik badan ibu akan buat perubahan terhadap metabolic adaptions hariannya untuk memastikan produksi susu tidak terganggu. Tapi, ibu still kena ikut diet dan tips2 pemakanan antaranya:


  1. Makan nasi, ayam, ikan ataupun daging, sayur dan buah pada setiap kali waktu berbuka dan bersahur;
  2. Elakkan pengambilan minuman berkafein seperti teh, nescafe dan kopi kerana kafein akan menyingkirkan zat yang sepatutnya diperlukan oleh tubuh (lebih2 lagi semasa bulan puasa neh);
  3. Sediakan 2 liter air kosong dan minum sedikit2 bermula dari waktu berbuka dan sehingga waktu sahur;
  4. Pam selama 20 minit sebelum masuk tidur dan 20 minit sebelum atau selepas sahur;
  5. Jadual mengepam masa hari siang berlangsung seperti biasa (2-3 jam sekali); dan
  6. Makan makanan milk booster seperti Soya Organic dan Milk maid Tea selain daripada itu minum air longan, kurma merah dan lobak putih.
Kalu ibu menyusu mengabaikan diet kat atas nie berkemungkinan besar mereka akan mengalami hard time to get the milk supply back, tapi ikut org gak la. Situasi lagi senang kalau bayi berusia lebih daripada 6 bulan sebab meal susu bayi boleh digantikan dengan makanan. Tapi make sure monitor penghasilan susu harian semasa berpuasa. Kalau milk supply amat kurang compare dgn baby’s daily consumption, dibolehkan untuk membuka puasa dan berusaha untuk meningkat kembali milk production.




Huh...!!!

No comments:

Post a Comment